top of page

Leon Veerman

Bronzen Beelden

De beeldhouwer Leon Veerman [1950] put zijn inspiratie vooral uit de natuur. Na zijn studie aan de Kunstacademie in Utrecht verdiepte hij zich jarenlang in de bolvorm. Langzaamaan ontstonden er uit die studies naar de bolvorm, vogels. Vaak niet meer dan een kromming in het brons, een golf met vleugels.

Soms lijken ze gesneden uit een bol, die nu fungeert als de vleugels en het lijf. Bovenop is de glimmend gepolijste kop. De langgerekte beesten steken hun kop in het zand, of juist hun neus in de wind. Het zijn vogels met menselijke eigenschappen. Zo vliegen ze gracieus voorbij, zo duiken ze als hongerige gieren naar beneden, klaar om hun klauwen in een prooi te zetten. In deze vogels is het sierlijke en het dreigende voortdurend aanwezig. Twee jaar geleden bracht zijn dochter foto’s mee uit Chili met daarop de Blauwvoetgent. De balts van deze vogel is niet alleen sierlijk, maar ook heel komisch. Een jarenlange fascinatie volgde, en Leon is er nog steeds niet op uitgekeken. In al zijn werk probeert hij met minimale middelen een maximale zeggingskracht te bereiken. Over het algemeen worden van elk beeld acht exemplaren gegoten die hoewel in grote lijnen identiek, in hun patina en polijsten toch stuk voor stuk individuele werken opleveren.

Op Vrijersvoeten.JPG

Op Vrijersvoeten.JPG

Wachten+op+de+wind.jpg

Wachten+op+de+wind.jpg

Een+golvend+geheel.jpg

Een+golvend+geheel.jpg

Druk druk druk.JPG

Druk druk druk.JPG

The+way+we+dance.jpg

The+way+we+dance.jpg

De+balts.jpg

De+balts.jpg

New+Foresight.JPG

New+Foresight.JPG

Dancing+together+].jpg

Dancing+together+].jpg

De+Stille.jpg

De+Stille.jpg

Verbonden.JPG

Verbonden.JPG

bottom of page