Bianca van Baast

Door middel van kleding, make-up, haardracht en sieraden tracht de ene mens zich te onderscheiden van de andere. Maar krijgen we dan wel de ware persoon te zien? Of geven deze toevoegingen ons de mogelijkheid om de echte ik te verbergen? Wat beweegt de mens om zich te verbergen achter een masker? En in hoeverre verschillen we daadwerkelijk van een ander? Wat krijg je als je alle ‘franje’ die als masker zouden kunnen fungeren weglaat?
 

Bianca van Baast (1974) laat de mens zien in zijn puurste vorm, geheel ontdaan van kleding, haar, make-up en sieraden. Het resultaat is een roller coaster aan emoties. Haar schilderijen beelden verhalen vol tegenstrijd uit. Zij vertellen over eenzaamheid en samenzijn, twijfel en ontwikkeling, geweld en liefde, openheid en schuilhouden, strijd en troost.De contrasten worden nog groter als men kijkt naar de rustige composities die bestaan uit één of meerdere figuren, zonder een duidelijke omgeving, die regelmatig worden overschreeuwd door het kleurgebruik.

 

Het werk van Bianca van Baast bestaat voornamelijk uit schilderijen op doek. In het begin van haar schildercarrière werkte ze ook nog wel eens op paneel. De eindlaag van een schilderij bestaat altijd uit olieverf. Een enkele keer kan er een andere verfsoort of pasta gebruikt zijn in de onderlaag.

 

Gone 2013.JPG

Gone 2013.JPG

Admirari homo

Admirari homo

Blessed

Blessed

Current

Current

Three sides to every story Yours, mine and the truth 2006.JPG

Three sides to every story Yours, mine and the truth 2006.JPG

In good hands

In good hands

Fountain of life

Fountain of life

Thinking of you  2014.JPG

Thinking of you 2014.JPG

One 2015.JPG

One 2015.JPG

Lifted 2014.JPG

Lifted 2014.JPG